Byggandet av Citybanan, en 6 km lång pendeltågstunnel genom centrala Stockholm, kräver avancerade åtgärder för grundvattenhantering för att undvika skador på omgivande byggnader och infrastruktur. Under bygg- och drifttiden leder grundvattenläckage in i tunneln till behov av sänkning av grundvattennivån, vilket regleras av omfattande tillstånd och villkor från miljödomstolen. Bland annat har Trafikverket ålagts att täta tunnlarna så att läckaget hålls inom tillåtna nivåer och att genomföra infiltration där sänkningar riskerar att orsaka skador. Trafikverket har byggt cirka 35 infiltrationsanläggningar längs sträckan för att bibehålla stabila grundvattennivåer vid känsliga byggnader. Dessa anläggningar har visat sig effektiva och har förhindrat skadlig påverkan på grundvattennivån under byggtiden. Uppföljning av tätheten i tunnlarna sker kontinuerligt, och en inläckagebudget används för att säkerställa att villkoren efterlevs. Vid kritiska punkter, såsom arbetstunneln vid Torsgatan, har omprövning av villkoren varit nödvändig på grund av lokala utmaningar. Citybanans grundvattenstrategi och skadeförebyggande arbete har hittills varit framgångsrikt och bidrar till ökad kapacitet och förbättrad infrastruktur i Stockholm utan negativa miljökonsekvenser. Lärdomarna från projektet understryker vikten av välanpassade villkor för att undvika förseningar och kostnadsökningar.
BK