Den vanligaste typen av tunnlar som vi möter i vardagen är vägtunnlar eller spårtunnlar. Med spårtunnlar menar vi tunnlar för järnväg, tunnelbana eller spårväg. Men det finns också många andra typer av tunnlar för att få allt i samhället att fungera. Avloppstunnlar, kraftverkstunnlar, gång- och cykeltunnlar och många fler.
Anläggning i form av underjordisk förbindelseled som mynnar i dagen i båda ändar (Terminologicentrum TNC: Basord i våra fackspråk | 2012). Ibland används begreppet tunnel även för ort och stoll som vanligtvis finns i gruvor. En ort är en förbindelseled som INTE mynnar i dagen i någon ända utan i en annan tunnel och stoll en förbindelseled som mynnar i dagen i en ända, t.ex. ingången till en gruva.
Idag finns ingen fullständig sammanställning av alla tunnlar i Sverige och deras egenskaper. De tunnlar som ofta väcker allmänhetens intresse är vägtunnlar och spårtunnlar. Det är ofta dom vi kommer närmast. En tunnel för en lekman är ofta ett ”tunnelrör” men för en sakkunnig är det hela anläggningen som löser en uppgift. T.ex. att göra det möjligt för trafik i två riktningar eller i många riktningar genom ett komplext system. En tunnel för en lekman är med andra ord ett ”tunnelrör” medan en tunnel för en sakkunnig kan vara ett system av tunnlar eller två parallella tunnelrör. För enkelhetens skull bör man förutsätta att en tunnel är ETT tunnelrör. Var medveten om att en tunnel kan betyda olika saker för olika personer.
Sveriges 10 längsta järnvägstunnlar (Tunnelrör)
Namn |
Längd [m] |
I drift [år] |
Hallandsås |
8733 |
2015 |
Hallandsås |
8710 |
2015 |
Namtalltunneln |
6001 |
2008 |
Björnböletunneln |
5095 |
2008 |
Krokbergstunneln |
4539 |
2012 |
Norrala |
3850 |
1999 |
Trollhättetunneln |
3557 |
2006 |
Bjässholmstunneln |
3478 |
2012 |
Åskottstunneln |
3276 |
2007 |
Nygårdstunneln |
3030 |
2008 |
Sveriges 10 längsta vägtunnlar (Tunnelrör)
Namn |
Längd [m] |
I drift [år] |
Hammarbytunneln (Södra Länken) |
3835 |
2004 |
Årstatunneln (Södra Länken) |
3823 |
2004 |
Muskötunneln |
2960 |
1964 |
Lundbytunneln 1 |
2053 |
1998 |
Lundbytunneln 2 |
2053 |
1998 |
Törnskogstunneln Västra |
2050 |
2008 |
Törnskogstunneln Östra |
2050 |
2008 |
Götatunneln 1 |
1600 |
2006 |
Götatunneln 2 |
1600 |
2006 |
Söderledstunneln 2 |
1580 |
saknas |
Utöver tydligt definierade tunnelrör så finns också komplexa tunnelsystem. Den exakta tunnellängden för komplexa tunnelsystem är svårt att mäta då den kan definieras på så många olika sätt. För järnväg så är ett bra exempel Stockholms tunnelbana. Ett system som består av tunnlar kopplade till stationer med resandeutbyte. Stationer som i sin tur kopplar till tunnlar med trappor och rulltrappor, servicetunnlar och räddningstunnlar.
Precis som för Stockholms tunnelbana är de flesta tunnelsystem för spårtunnlar system med stationer. I Sverige finns dessa främst i större städer. I Malmö finns Citytunneln, i Stockholm Citybanan och inom en snar framtid kommer Västlänken att tas i drift i Göteborg.
Norra länken i Stockholm är ett mycket bra exempel på ett komplext tunnelsystem. Ett system som består av mer än 10 000 meter vägtunnlar men underlättar livet för många människor varje dag. Vid öppnandet av Norra länken uttalade sig en person från Lidingö i media som menade att om hen var tvungen att välja skulle hen välja Norra länken före sin sambo då tunnelsystemet underlättade livet mer.
Det mest omfattande tunnelsystemet för vägtunnlar kommer att bli Förbifart Stockholm. Förbifarten kommer inte bara att ha de längsta tunnelrören, cirka 16 000 meter, utan också omfatta mer än 50 000 meter vägtunnlar sammanlagt. När förbifart Stockholm är klar kom mer det dessutom att vara ett av världens säkraste och mest avancerade tunnelsystem.
Vi använder teknik som cookies för bästa upplevelse av webbplatsen och för att samla in statistik. Du kan välja att tillåta, avvisa eller specificera vad du tillåter.